Klompe Landbouw

Eigen opdracht vanuit Akke Ontwerpt 

In opdracht van Klompe Landbouw heb ik samen met twee anderen een website ontworpen. De focus binnen dit project lag op het overbrengen van het verhaal van het boerenbedrijf.

Datum

Mei 2016

Product

Website

Opdrachtgever

Klompe Landbouw

Opdracht

Klompe Landbouw

Via mijn netwerk uit de Hoeksche Waard ben ik in contact gekomen met boerenbedrijf Klompe. De vraag van boer Jeroen Klompe was of ik een website voor het bedrijf wilde maken. Zodat ze voor iedereen online te vinden zijn. En zoals boeren dat nuchter kunnen zeggen: “Gewoon een website met een duidelijk verhaal en niet te veel poespas.” Ik heb ervoor gekozen om deze opdracht in samenwerking met een visual designer en een developer te doen.
Klompe is een gedreven familiebedrijf gelegen in de Hoeksche Waard. Je kunt er terecht voor bekende producten én minder bekende producten. Op hun unieke grond telen ze bijvoorbeeld de welbekende Hoeksche Rooie en Pink Onions, maar ook peulvruchten, quinoa en sorghum.

 

Al sinds Klompe is opgericht, ligt hun focus op duurzame landbouw en gezonde grond. Ze zijn ervan overtuigd dat een gezonde grond de basis is voor gezonde producten, gezonde mensen en uiteindelijk een gezondere wereld.

Deze video is door mijn aanbeveling gecreëerd voor op de website

Mijn rol

Methoden en tools

Het proces

  • Klantencontact
  • Managen
  • Debrief
  • Merkanalyse
  • Storytelling
  • Sitemap
  • Wireframing
  • Copywriting
  • Social media
  • Presentatie
  • Afhandeling en facturatie
  • Balsamiq Mockups
  • Keynote
  • Mindmap
Het project zijn we begonnen door in gesprek te gaan met de opdrachtgever om zo duidelijk te krijgen wat in hun ogen het gewenste resultaat is. Hierdoor zijn we erachter gekomen wat het gevoel van de huisstijl en het doel van de website is. Met behulp van een debrief, merk-analyse en gesprekken met de opdrachtgever hebben we de interactie en de architectuur van de website kunnen ontwikkelen. Door de strakke nieuwe huisstijl, het opnieuw geschreven verhaal van Klompe en de juiste content van de website hebben we het bedrijf online en offline tot leven laten komen.
mindmap-verhaal

Mindmap over hoe het verhaal van Klompe overgebracht kan worden

Onderzoek

Door met boer Jeroen Klompe en zijn collega’s in gesprek te gaan, ben ik achter hun verhaal en doel gekomen. Ik heb een debrief en een merkanalyse gemaakt van de opdracht en het bedrijf. Beiden waren de basis voor het ontwerp van de huisstijl en de website.

 

  • De website moet laten zien dat Klompe een vertrouwd en vernieuwend adres is voor vooruitstrevende agrarische producten. En een bedrijf dat de wereld ook een beetje mooier wil achter laten dan hij nu is.
  • Het logo moet uitbeelden dat het bedrijf verschil maakt in de toekomst.
  • Klompe Landbouw moet online en offline op de kaart gezet worden d.m.v. consistente uitingen. Denk aan een herkenbare huisstijl die overal terugkomt. Men moet Klompe Landbouw gaan herkennen en erkennen.

Daarnaast heb ik comparatief onderzoek gedaan naar hoe andere boerenbedrijven zich online profileren. Denk aan bedrijven als Rechtstreex, Desem enzo en van Iperen.

Ontwerpbeslissingen

  • Herkenbare hoge kwaliteit beelden van het boerenbedrijf Klompe en hun producten als een grote slider op de homepage
  • Een video waarin het verhaal van Klompe op de homepage duidelijk wordt en tot leven komt voor de bezoeker
  • De kernwaarden “korte ketens”, “gezonde bodem” en “moderne techniek” communiceren om het verhaal van Klompe duidelijk te maken
  • Bedrijven stimuleren om een samenwerking aan te gaan door meer over de samenwerkingen met bedrijven te vertellen en een opvallende call to action te hebben
  • Bezigheden van het bedrijf gemakkelijk communiceren via beelden op Instagram en een automatische link van Instagram naar de website

Ik heb wireframes gemaakt en deze besproken met de webdeveloper. Alle wireframes zijn vervolgens voorgelegd aan boer Jeroen en zijn collega’s. We hebben hen usertests laten doen. Daarna heb ik alle functies van de website aan hen uitgelegd, zodat alles duidelijk werd.

home-v.3

Wireframe versie 1

home-v.2

Wireframe versie 2

Het resultaat

  • Onderscheidend verhaal over Klompe
  • Duidelijk overzicht van de beschikbare services
  • Makkelijk zelf bij te houden cms
  • Passende huisstijl en logo

De nieuwe huisstijl en website hebben gezorgd voor consistente online en offline uitingen. Met een duidelijke website structuur vindt de bezoeker (een bedrijf of consument van de producten) eenvoudig de informatie die hij of zij zoekt. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe samenwerking of specifieke pagina met informatie over de geteelde producten. Met deze vernieuwde website gaat Klompe verder met het overbrengen van een belangrijk verhaal en het aantrekken van bedrijven. Nieuwsgierig? Bekijk de website op www.klompe.com 

laptop-homepage3

Mailen

Bellen

Social