Naturalis Ontsnapt

Afstudeeropdracht voor museum Naturalis
Biodiversity Center

In opdracht van Naturalis Biodiversity Center heb ik een interactief spel ontworpen voor betrokken kinderen van het museum Naturalis. Met als doel om het gat van het museum op te vullen tijdens de grote verbouwing.

Datum

Februari 2018

Product

Applicatie

Opdrachtgever

Naturalis Biodiversity
Center

Opdracht

Naturalis Biodiversity Center

Tijdens mijn afstudeerstage heb ik een opdracht gedaan voor het museum Naturalis in Leiden. Naturalis heeft mij gevraagd om een manier te bedenken waarop de kerndoelgroep van Naturalis betrokken kan blijven bij Naturalis tijdens de periode dat het museum volledig gesloten is.

 

De vraag die ik voor Naturalis beantwoord heb, luidt als volgt:

 

Hoe kun je kinderen (8 tot 12 jaar) met belangstelling voor Naturalis betrokken houden door een herkenbare Naturalis beleving te bieden buiten het museum om?

Naturalis is een natuurhistorisch museum in Leiden. Buiten dat ze een museum zijn, zijn ze ook een academisch onderzoeksinstituut en erfgoedinstelling. Ze hebben een hele grote collectie dat ruim 40 miljoen objecten telt. Denk bijvoorbeeld aan dieren, planten, fossielen en stenen. Naturalis vergroot de toegankelijkheid van de collectie en vertelt middels de collectie het verhaal van de natuur. Niet alleen aan de bezoekers van het museum, maar Naturalis draagt ook kennis over op de onderzoekers van morgen, nationaal en internationaal.

 

Naturalis één van de top vijf instituten in de wereld op het gebied van biodiversiteit. Naturalis’ missie is om biodiversiteit (de rijkdom en veelzijdigheid van het leven op aarde) te beschrijven, begrijpen en verklaren. Biodiversiteit is namelijk van levensbelang. Voor het welzijn van de mens (denk aan voedsel, geneesmiddelen, een gezonde leefomgeving) en het voortbestaan van de aardse natuur.

Methoden en tools

Het proces

  • Deskresearch
  • Diepte-interviews
  • Mindmap
  • Benchmarking concullega
  • Cultural probe
  • Empathy map
  • Persona
  • Top ten image sorting
  • Insight sorting
  • Golden circle
  • Toevalstreffer
  • Superheld
  • Staging scenario
  • Co-creatie workshop
  • Framework
  • Paper prototype
  • Clickable prototype
  • Usability research
  • High fidelity prototype
ontwerpproces

Belangrijkste inzichten

01.

Geef toegang tot de dieren van Naturalis

 

Uit de co-creatie workshop en de methode top ten image sorting blijkt dat de kinderen behoefte hebben om de dieren van Naturalis weer te zien wanneer het museum dicht is. Breng de kinderen in contact met de dieren van Naturalis en zorg voor herkenning van Naturalis. Ook wordt aangegeven dat de kinderen de dieren graag van dichtbij bekijken. Laat ze daarom de mogelijkheid hebben om dichterbij te komen en te ontdekken hoe het dier er precies uitziet.

02.

Gebruik gamification

 

Maak gebruik van gamification en voeg spelelementen toe om de kinderen plezier te laten hebben. Uit de cultural probe is namelijk gebleken dat kinderen van 8 tot 12 jaar gek zijn op (digitale) spelletjes. Ook volgens de ouders hebben kinderen behoefte aan interactie. Maak daarom voor de digitale interventie gebruik van het Octalysis gamification framework van Yu-kai Chou. Zorg bijvoorbeeld dat de kinderen dingen kunnen behalen en dat iets eigendom wordt van henzelf.

03.

Stimuleer ontplooiing

 

De kinderen hebben bij het groepsinterview tijdens de co-creatie workshop aangegeven dat ze meer weetjes willen over dieren, omdat ze dit juist leuk vonden, maar het in het museum niet altijd bij elk dier te vinden was. Daarnaast is uit deskresearch naar ontwikkelingspsychologie gebleken dat kinderen zichzelf willen ontwikkelen en een succesvolle schoolcarrière willen hebben. En ook werd door de cultural probe bevestigd dat kinderen leergierig zijn. De behoefte voor meer kennis sluit aan bij de wens van de ouders dat ze hun kind meer willen leren en past bij de doelstelling van Naturalis dat kennis overgedragen moet worden.

04.

Laat de kinderen verzamelen

 

Uit de diepte-interviews, deskresearch naar ontwikkelingspsychologie, top ten image sorting en de co-creatie sessie is gebleken dat kinderen van 8 tot 12 jaar gek zijn op verzamelen. Daarom is het belangrijk dat de digitale interventie ervoor zorgt dat het kind iets eigen wordt en uitgebreid kan worden. Een extra bevestiging op de behoefte van verzamelen, is dat de kinderen aan gaven dat ze zich betrokken voelen bij Naturalis, doordat ze de Wonderlijke Wereldplaatjes sparen.

ontwerpcriteria

Ontwerpcriteria

concept-1

Schets concept 1

Concept

Naturalis Ontsnapt is een game in de vorm van een applicatie voor op de tablet,
waarbij kinderen alle ontsnapte dieren van Naturalis moeten vangen voordat het nieuwe museum
van Naturalis weer open gaat door bij elk dier een andere mini game of quiz te doen.

concept-2

Schets final concept

Uitwerking scenario 1

1
2

Uitwerking scenario 2

4
5

Feedback

Na het testen van beide scenario’s (iteratie 5 ondertussen) is er het volgende geconstateerd:

 

  1. Uit de user test blijkt dat een filter op basis van categorie bij het overzicht ‘diereninfo’ handig is. Zo kunnen de kinderen filteren op bijvoorbeeld vogels of katachtigen en snel de dieren vinden die ze zoeken.
  2. Kinderen willen weten wat ze bereikt hebben. Daarom is het belangrijk om bij elk gevangen dier inzicht te geven in welk level ze zitten of hoeveel progressie ze gemaakt hebben.
  3. Kinderen van 8 en kinderen van 12 verschillen qua niveau. Misschien dat de moeilijkheidsgraad bij de instellingen veranderd kunnen worden (op basis van leeftijd?).
  4. Ze geven ook aan dat ze filmpjes geweldig vinden, dus wellicht kunnen er meer filmpjes geplaatst worden bij ‘diereninfo’.
concepttest
empathy-map
resultaat2
p1010431
schetsen

Mailen

Bellen

Social