Onlife

Project tijdens minor ‘Designful innovation
for one billion people’

Word je ook zo gek van die telefoon op tafel tijdens een romantisch etentje? Of ben jij juist degene die afgeleid wordt door je notificaties? Ik heb een oplossing voor dit probleem. Ga Onlife!

Datum

Maart 2017

Product

Telefoon case & campagne

Opdrachtgever

Ikzelf

Opdracht

Probleem

Tijdens de engelstalige minor ‘Designful innovation for one billion people’ werd ik uitgedaagd om een baanbrekend innovatief concept te ontwerpen en te prototypen. Een concept voor een eigen gedefinieerd probleem of kans dat impact moet hebben op het leven van één miljard mensen. Een innovatie waarbij ik niet zomaar uit kan gaan van vragen, wensen en behoeften van gebruikers, omdat de gebruiker namelijk nog geen kennis van de nieuwe betekenis heeft. Mijn opdracht was om toekomstige ontwikkelingen in te vullen met nieuwe betekenissen en tegelijkertijd ook rekening te houden met cultuurverschillen in een internationale context. Vandaar dat ik met mijn minor klas een studiereis heb gemaakt naar Barcelona en daar onderzoek heb gedaan naar mijn eigen gedefinieerde probleem.
Het veelvoudige gebruik van de mobiele telefoon is tegenwoordig een doodnormale zaak. De maatschappij pusht om 24/7 online te zijn en onmiddellijk op berichten te reageren zodra je ze binnenkrijgt. Dit is een groot probleem onder de huidige generatie. Iedereen krijgt oneindig impulsen binnen die de mentale gezondheid beïnvloeden. Jongeren geven aan dat ze het lastig vinden om hun gebruik te reduceren en minder verslaafd te raken. Ze maken hun omgeving niet bewust mee en leven minder in het moment waardoor er minder genoten wordt van gebeurtenissen. Ik merk dit zelf ook, maar probeer hier goed mee om te gaan door bewust mijn telefoon te gebruiken. Ik heb mezelf de volgende opdracht gegeven:

 

Hoe krijg ik smartphone bezitters zover om meer in het moment te leven en minder online te zijn?

Mijn proces in Barcelona

Methoden en tools

Belangrijkste inzichten

  • Deskresearch
  • Diepte-interviews
  • Observeren
  • Fotograferen
  • Concept onepager
  • Ontwerpprincipes
  • Elevator pitch
  • Paper prototype
  • Trendwatching
  • Business model canvas
  • Product video
  • Stickers maken (vinyl snijden)
  • Expositie

01.

Jongvolwassenen willen meer discipline en minder hun telefoon gebruiken 

02.

Jongvolwassenen willen zelf bepalen wanneer ze een bericht (terug) sturen

03.

Jongvolwassenen willen hulp bij het reduceren van hun telefoongebruik

04.

Jongvolwassenen willen meer in het moment leven en bewuster genieten

Concept

Onlife is een campagne met een bijbehorende elektronische telefoon case die,
wanneer de onlife modus ingesteld wordt, in de kleur van het oppervlak verandert waar hij op ligt.
Ook worden er geen berichten meer ontvangen. Hierdoor worden alle smartphone bezitters
(vooral jongvolwassenen) gestimuleerd om meer offline te zijn.

onlife-modus
concept-poster
img_3954
img_3998
  • Super relevant onderwerp. Ikzelf probeer me bewust te zijn van mijn telefoongebruik. Een tijdje terug probeerde ik te overleven met slechts een Nokia; dat bleek lastiger dan gedacht. Dit concept lijkt een mooie tussenweg!

    Casper ten Brug Student Communication & Multimedia Design jaar 2
  • Een concept wat echt gerealiseerd zou moeten worden. Zorg dat alles dan automatisch gaat. Bijvoorbeeld dat je telefoon vanzelf Onlife gaat als je je telefoon omdraait.

    Patrick van Thiel Docent Hogeschool Rotterdam
  • Ik wil dit hebben! Gewoon omdat het een vette gadget is en omdat veel mensen er profijt van kunnen hebben.

    Eline Heinen Student Communication & Multimedia Design jaar 2

Mailen

Bellen

Social